‘s-Hertogenbosch, 12 april 2012.
Banken laten de consument onbeperkt en onnodig duur rood staan. Cijfers van het CBS wijzen uit dat de gemiddelde roodstand per maand (€
3.800) structureel hoger is dan het maandelijkse modale netto inkomen (gemiddeld € 1.800). Inmiddels is de schuld in roodstand gedurende de afgelopen vijf jaar opgelopen van € 7,8 miljard tot € 10,1 miljard, wat neerkomt op een stijging van maar liefst 29,5%. Volgens de Nederlandse Vereniging van Financieringsadviseurs (NVF) doen banken te weinig om oneigenlijk gebruik van roodstanden terug te dringen.
Financiële armslag
Roodstand is bedoeld om de consument een korte periode extra financiële armslag te bieden, waarna deze met het maandelijkse inkomen wordt ingelost. In de praktijk blijkt dit in toenemende mate niet het geval. Carel In der Hees, voorzitter van de NVF: ‘Het is verontrustend dat de consument zoveel gebruik maakt van rood staan. Veel mensen weten niet dat zij hoge rentes (tot 15%) betalen voor het rood staan. Banken lijken roodstand niet te gebruiken waarvoor dit is bedoeld.’
Klantbelang
Daar waar financieringsmaatschappijen streven naar verantwoord krediet verlenen, zoals de aanscherping van aflossingsvrije kredieten, staan banken toe dat de roodstand hoger is dan het maandelijks inkomen. In der Hees: ‘Banken zien hierbij het klantbelang over het hoofd. Het zou beter zijn voor de consument als de limiet op roodstand maximaal gelijk is aan het maandelijkse inkomen.’
Alternatieven
De consument heeft belang bij een volledig advies over de mogelijkheden van het lenen van geld. Er zijn voordeligere alternatieven voor structurele roodstanden die niet alleen een lagere rente bieden, maar ook rekening houden met het bestedingsdoel en de persoonlijke omstandigheden van de klant. Als een consument meer of langer wil lenen, voor bijvoorbeeld de aanschaf van een duurzaam gebruiksgoed, is een ander type lening een stuk voordeliger. Zo kan structurele roodstand worden voorkomen.